Dėl administracinės atsakomybės taikymo matininkams (geodezininkams) galimai atlikus veikos pažeidimus

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 334 straipsnyje nurodyta, kad geodezijos ir kartografijos darbų atlikimą ar kadastrinių matavimų metu nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymą ir keitimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas užtraukia baudą geodezijos ir kartografijos darbus ar kadastrinius matavimus atliekantiems asmenims nuo penkiasdešimtiki trijų šimtų eurų.

Pažymėtina, kad minėtame ANK straipsnyje nenurodyta konkreti veika, atitinkanti administracinio nusižengimo požymius, pagal kurią gali būti taikoma matininkui ar geodezininkui administracinė atsakomybė, taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikosnekilnojamojo turto kadastro įstatymu (toliau – Kadastro įstatymas) ar Lietuvos Respublikos geodezijos ir kartografijos įstatymu (toliau – Geodezijosir kartografijos įstatymas) negali būti susiaurintos ANK nustatytos tam tikros veiklos, kadangi tiek ANK, tiek Kadastro įstatymas ar Geodezijos ir kartografijos įstatymas yra tokios pat teisinės galios, todėl manome, kad šiuo atveju administracinė atsakomybė gali būti taikoma už visus geodezijos ir kartografijos darbų atlikimą ar kadastrinių matavimų metu nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymą ir keitimą reglamentuojančių teisėsaktų pažeidimus.

Administracinis nusižengimas yra ANK uždrausta kaltininko padaryta pavojinga veika (veikimas arba neveikimas),atitinkanti administracinio nusižengimo, už kurį nustatyta administracinė nuobauda, požymius (ANK 5 straipsnio 1 dalis). Pagal ANK atsako tik tas asmuo, kurio padaryta įstatymų uždrausta veika atitinka šiame kodekse nustatytus administracinio nusižengimo požymius(ANK 2 straipsnio 4 dalis). Taigi traukiant asmenį administracinėn atsakomybėn būtina nustatyti visus konkretaus administracinio nusižengimo objektyviuosius ir subjektyviuosius požymius.

ANK 334 str. reglamentuojamo nusižengimo tiesioginis objektas yra geodezijos ir kartografijos darbų atlikimo arba kadastrinių matavimų metu nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo ar keitimo atlikimas pažeidus tai reglamentuojančių teisės aktų nuostatas. Nusižengimo dalykas – geodezijos ir kartografijos darbai ar kadastrinių matavimų metu netinkamas nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymas ar pakeitimas. Veika – geodezijos ir kartografijos darbų atlikimas arba kadastrinių matavimų metu nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo ar keitimo atlikimas pažeidžiant jų veiklą reglamentuojančius teisės aktus. Nusižengimo subjektas matininkas ar geodezininkas – fizinis asmuo, turintis Lietuvos Respublikoje išduotą matininko ar geodezininko kvalifikacijos pažymėjimą, pripažįstamą Lietuvos Respublikoje (Kadastro įstatymo 11straipsnio 1 dalis ir Geodezijos ir kartografijos įstatymo 12 straipsnio 1 dalis).

Aptariama ANK teisės norma yra blanketinė, todėl pagal ją kvalifikuojant asmens pažeidimą administracinionusižengimo protokole būtina nurodyti ne tik pačią blanketinę teisės normą, bet ir konkrečią teisės normą (konkretų teisės aktą ir šio teisės akto straipsnį, dalį ar punktą), kurią asmuo kaltinamas pažeidęs, kad administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantisorganas galėtų tinkamai įvertinti asmens veiką, o atsakomybėn patrauktas asmuo žinotų, kuo konkrečiai pasireiškė jam inkriminuojama veika.

Ar galima ir kokiais atvejais taikyti matininkui už tą patį veiklos pažeidimą administracinę nuobaudą pagal ANK 334 straipsnį ir poveikio priemonę pagal Kadastro įstatymą ar Geodezijos ir kartografijos įstatymą, pažymime, kad numatoma vykdyti matininkų ir geodezininkų teisės aktais numatytaveikla sietina su Licencijavimo pagrindų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012-07-18 nutarimu Nr. 937, pateiktu licencijos sąvokos apibrėžimu. Šio aprašo 2.1 papunktyje įtvirtinta, kad licencija yra dokumentas (leidimas, liudijimas, teikimas,atestatas, sprendimas, sertifikatas, pažymėjimas ar panašiai), reikalingas tam tikrai ūkinei veiklai pradėti ar vykdyti, įrašymas ar įsirašymas į sąrašą, registrą, valstybės informacinę sistemą, kuriais įgyjama teisė pradėti ar vykdyti tam tikrą ūkinę veiklą, privalomas informacijos pateikimas prieš pradedant vykdyti ūkinę veiklą, taip pat kitoks leidimo vykdyti ūkinę veiklą suteikimas.

Pagal Viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ) 151 straipsnio 1 dalį, viešojo administravimo subjektas, teikiantis administracinę paslaugą, priima atitinkamą sprendimą dėl licencijos, leidimo, reikalingų tam tikrai ūkinei veiklai pradėti ar vykdyti, išdavimo, tikslinimo, keitimo, jų galiojimo sustabdymo,galiojimo sustabdymo panaikinimo ar galiojimo panaikinimo, licencijos arba licencijos išdavimo, licencijos patikslinimo ar pakeitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo.

Taigi licencijos išdavimas, kaip ir jos panaikinimas ar sustabdymas ir pan., yra vienas iš viešojo administravimo subjektų veiklos instrumentų – administracinio sprendimo priėmimas, kuriame išreiškiama viešojo administravimo subjekto valia (VAĮ 2 str. 11 d.). Apibendrinus šias VAĮ įstatymo ir ANK teisinio reguliavimo sferas, akivaizdu, kad teisės draudimo užsiimti licencijuojamaveikla apribojimas, kuomet yra priimamas administracinis sprendimas, nėra tapatus ANK reguliavimo dalykui, kuriame nustatytos įstatymu uždraustos veikos, administracinės atsakomybės pagrindai ir sąlygos, todėl, esant pirmiau paminėtiems pagrindams, galimybė taikyti šiuos abu institutus vienai ir tai pačiai veikai išlieka.

Parengta pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos 2020-06-03 raštą Nr. 2D-1729(12.144 E) „Dėl nuomonės pateikimo“

Atnaujinimo data: 2023-10-16